Ezel keuring

Er worden door ons per jaar een drietal keuringen georganiseerd. Twee algemene en een hengstenkeuring. Om deel te nemen aan deze keuringen moet u lid zijn van de vereniging en de ezels geregistreerd zijn in onze database.

De ezels worden voor de keuring ingeschreven op basis van ras, leeftijd en schofthoogte. Elke groep wordt beoordeeld door een vakkundige jury.

Tijdens deze ezel keuringen worden de ezels zowel veterinair als op gangen en exterieur gekeurd en speelt het karakter ook een belangrijke rol. Het keuren van ezels en mogelijk constateren van erfelijke afwijkingen is van groot belang.

Mediterrane Miniatuurezels, waarvan 3 generaties bekend zijn, worden na het behalen van 1 x A-premie of 2 x B-premie opgenomen in het hoofdstamboek.
Na 3 x A-premie krijgt het dier het predicaat preferent.

Van de Nederlandse ezel Klasse I en II dient tenminste 1 generatie bekend te zijn en dienen zij 1x een A-premie of 2 x een B-premie behaald moeten hebben om opgenomen te worden in het hoofdstamboek.
Na 3 x A-premie krijgt het dier het predicaat preferent.

Tevens nemen wij van elke gekeurde dekhengst een DNA-monster. Zodoende kunnen wij als stamboekvereniging samen met onze leden toezien op een verantwoorde fokkerij.

De keuringsdata zijn aan het begin van het jaar bekend en te vinden op de website, Facebook en worden daarnaast gepubliceerd in het verenigingsblad “de Balknoten”. De keuringsregels kunt u terugvinden in de fokreglementen.

• za
    aug
    10:30Stal Bosgoed Hagestein

Op zaterdag 27 augustus 2022 staat de jaarlijkse VNE-ezelkeuring voor zowel hengsten als merries gepland.
    Locatie: Stal Bosgoed
    Lange Dreef 21
    4124 AJ Hagenstein
    www.stal-bosgoed.nl
    Klik HIER voor het inschrijfformulier
    We hopen op een even mooie opkomst als vorig jaar. Alvast tot dan!